آپنه‌ی خواب در دوران بارداری، خطر ابتلا به دیابت حاملگی را افزایش می‌دهد

22 دسامبر 2016- بر اساس یک مطالعه‌ی جدید، زنان بارداری که از آپنه‌ی خواب رنج می‌برند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت حاملگی و فشارخون بالا هستند.

 آپنه‌ی خواب، یک اختلال خواب است که در آن تنفس فرد دچار وقفه می‌شود و غالباً با چاقی همراه است(در افراد چاق بیشتر مشاهده می‌شود)، مطالعات پیشین نشان داده اند افرادی که به اختلال آپنه‌ی خواب مبتلا هستند درمعرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 می‌باشند.

این مطالعه‌ی جدید توسط محققان بیمارستان زنان Magee در دانشگاه پیتزبورگ انجام گردید و نتایج آن بیانگر اینست که زنان مبتلا به آپنه‌ی انسدادی خواب با افزایش 3.5برابری احتمال ابتلا به دیابت بارداری و افزایش تقریباً دو برابری احتمال ابتلا زنان به پره اکلامپسی یا فشارخون بالا که در طول بارداری رخ می‌دهد، مواجه هستند.

محققان خاطر نشان کردند که این یافته‌ها مشاهداتی است و نمی تواند اثباتی بر رابطه‌ی علت و معلولی بین آپنه‌ی خواب و دیابت حاملگی یا پره اکلامپسی باشد، بلکه بر این احتمال تاکید دارد که آپنه‌ی انسدادی خواب می‌تواند یکی از عوامل خطر کلیدی برای دیابت بارداری و پره اکلامپسی باشد.

نویسنده‌ی ارشد این مطالعه دکتر Francesca Facco می‌گوید: اگرچه ما ارتباطی را بین آپنه‌ی انسدادی خواب در دوران بارداری و اختلالات فشارخون مرتبط با حاملگی و دیابت بارداری یافته‌ایم اما نمی‌توانیم نتیجه‌گیری کنیم که غربالگری و درمان آپنه‌ی انسدادی خواب در طول بارداری خطر این عوارض جانبی را کاهش دهد.

بیش از3000 زن باردار در این تحقیقات حضور داشتند و بر روی این افراد آزمایشاتی برای بررسی اختلال خواب در ابتدا و انتهای بارداری انجام شد.

 بین هفته‌ی ششم تا پانزدهم بارداری، 3.6از این افراد به آپنه‌ی خواب مبتلا بودند، بین هفته‌ی 22 تا 30 بارداری 8.3 درصد از افراد شرکت کننده به آپنه‌ی خواب مبتلا بودند. ابتلا به آپنه‌ی انسدادی خواب در ابتدای بارداری و در مراحل آخر بارداری احتمال بروز عوارض بارداری را افزایش می‌دهد.

محققان مطمئن نیستند که درمان آپنه‌ی خواب در طول بارداری، موجب بهبود نتایج بالینی بارداری شود. محققان در مطالعات آتی خود به بررسی این احتمال خواهند پرداخت. رایج‌ترین درمان آپنه‌ی خواب فشار مثبت مداوم مسیرهای هوایی یا CPAP  است اما اکثر افراد قادر به تحمل این دستگاه در طول خواب نیستند.

دکتر Facco و همکارانش همچنین تاکید کردند که از آنجائیکه چاقی با آپنه‌ی خواب در ارتباط است به زنانی که قصد حاملگی دارند توصیه می‌شود قبل از بارداری وزن خود را کاهش دهند و به وزن طبیعی برسند تا در طول  بارداری افزایش وزن نرمالی داشته باشند. یافته‌های این تحقیقات درمجله‌ی  Obstetrics and Gynecology منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/dec/sleep-apnea-during-pregnancy-raises-gestational-diabetes-risk,-researchers-say-97865389.html